
Wyznaczamy nowe standardy
Postepowania o pociągniecie do odpowiedzialności reprezentantów dłużnika
Art. 299 Kodeksu spółek handlowych mówi o tym, że odpowiedzialni członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiadają za jej zobowiązania w przypadku, gdy egzekucja prowadzona przeciwko spółce okaże się bezskuteczna. Wierzyciel może domagać się realizacji zobowiązania od członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zobowiązania istniejące w czasie sprawowania tej funkcji - oznacza to, że wierzyciel ma prawo domagać się spłaty należności również od osób niebędących już w spółce.
Podstawowym obowiazkiem wierzyciela jest wykazanie, że egzekucja z majątku spółki wypada całkowice bezskutecznie. Najcześciej dowodem takiej sytuacji jest otrzymanie umorzenia postępowania egzekucyjnego prowadzonego wobec spółki, jednak czasami otrzymanie takiego umorzenia nie jest możliwe, a wtedy udowodnić bezskuteczność egzekucji można poprzez m.in.:
- wyciąg z listy wierzytelności sporządzony w toku postępowania egzekucyjnego,
- bilans spółki, który udowania, że spółka nie ma majątku umożliwiającego spłatę wierzytelności,
- wykaz majatku spółki sporządzony w toku postępowania o wyjawienie majątku,
- udowodnienie, że jedynym majątkiem spółki jest nieruchomość obciążona wierzytelnościami korzystającymi z pierwszeństwa zaspokojenia,
Podsumowując - osoby pełniące funkcję członka zarządu w czasie istnienia zobowiązania, nawet jeśli spółka nie ma majątku, nie mają gwarancji, że nie zostanie przeciwko nim skierowany pozew, a w kolejnych etapach również wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego z majątku tych osób. Oczywiście dodatkowo należy wskazać, iż kolejne pozwy, rozprawy sądowe i wszczęcia postępowania egzekucyjnego wiązać się będą z dodatkowymi kosztami, dlatego lepszym rozwiązaniem w takim wypadku będzie spłata należności przez członków zarządu spółki jeszcze przed wystosowaniem pozwu.
Zmiany w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych
Z początkiem 2012 roku weszła w życie ustawa z dnia 4 marca 2011 r. o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza zmiany w sposobie wydawania aktów prawnych, dawny sposób papierowy zastąpi wersja elektroniczna.
Podstawę do ogłoszenia aktu normatywnego lub innego aktu prawnego z dniem 1 stycznia 2012 r. stanowi akt w formie dokumentu elektronicznego, który musi być podpisany, bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu, złożonym przez odpowiedni organ wydający akt. Jedynie Monitor Polski B, nadal będzie wydawany w formie papierowej, a jego zakup nadal będzie możliwy w odpowiednich miejscach sprzedaży w formie papierowej.
Również zbiory prawa miejscowego - wojewódzkie dzienniki urzędowe, akty prawa powiatowego czy gminnego, będą wydawane w formie elektronicznej, a organ wydający je prowadzić będzie odrębną stronę internetową w celu udostępnienia dokumentów w internecie. Natomiast Dzienniki Ustaw i Monitorów Polski będą publikowane przez Rządowe Centrum Legislacji na stronie internetowej. Akty prawne będą dostępne do pobrania nieodpłatnego tylko w formie elektronicznej na odpowiednich stronach internetowych, bądź w odpowiednich urzędach administracji rządowej czy samorządu terytorialnego.
Ustawa z dnia 4 marca 2011 r. zakłada również, że od początku 2016 roku Marszałek Sejmu przy współpracy Rządowego Centrum Legislacji i organów administracji rządowej ogłasza tekst jednolity nowelizowanej ustawy, nie rzadziej niż 12 miesięcy od momentu wejścia w życie pierwszej zmiany w ustawie. Natomiast teksty jednolity aktów normatywnych innych niż ustawa ogłasza organ właściwy do wydania aktu normatywnego, nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, ale w tym zakresie ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.